بر اساس نتایج این مطالعه، حدود 1 درصد از بزرگسالان 40 تا 70 ساله درمطالعه ی بیوبانک انگلستان بدون تشخیص دیابت در زمان ثبت نام، بر اساس مقدار HbA1c، به عنوان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده نشده، طبقه بندی شدند.

بر اساس یافته های این مطالعه که درDiabetologia  منتشر شده است، بیش از 87 درصد از بزرگسالان 40 تا 70 ساله ای که در زمان ورود به مطالعه ی Biobank انگلستان دیابت تشخیص داده نشده، داشتند، پس از میانگین 2.2 سال پیگیری، مبتلا به دیابت تشخیص داده شدند. محققان گفتند که ارائه دهندگان ممکن است با استفاده از غربالگری مبتنی برHbA1c ، بتوانند موارد ابتلا به دیابت را سریعتر تشخیص دهند.

دکتر کاترین جی یانگ، دانشیار پژوهشی فوق دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر در بریتانیا، گفت: غربالگری دیابت با کمک HbA1c، در این گروه سنی به طور موثری زمان تشخیص و در نتیجه مدت زمانی که افراد مبتلا به دیابت، بدون اطلاع از بیماری خود با آن زندگی می کنند،- که قبلاً قادر به اندازه گیری مستقیم آن نبوده ایم -را نسبت به مراقبت های بالینی استاندارد، کوتاه می کند. تاثیر هر برنامه ی غربالگری دیابت به سطح آزمایش فرصت طلبانه ی HbA1c توسط پزشکان بستگی دارد، و بنابراین 2.2 سالی که در مطالعه ما می بینیم ممکن است در جمعیت های مختلف یا در طول زمان متفاوت باشد. با این حال، ما می‌دانیم که آزمایشHbA1c ، در طول همه‌گیری کووید در اکثر کشورها کمتر انجام گردید، بنابراین انتظار داریم هر برنامه غربالگری که اکنون اجرا ‌شود، حداقل به اندازه آنچه ما در این مطالعه دیدیم، مفید باشد.

یانگ و همکارانش داده های 166846 بزرگسال 40 تا 70 ساله را که در Biobank انگلستان ثبت نام کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. HbA1c این افراد در هنگام ثبت نام آزمایش شده بود، داده های مراقبت های اولیه طولی آنها از سال 2016 و 2017 در دسترس بود و هیچ تشخیص قبلی دیابت در هنگام ثبت نام نداشتند. تشخیص دیابت در طول دوره ی پیگیری بر اساس سوابق ثبت شده توسط ارائه دهندگان مراقبت های اولیه جمع آوری شد. در هنگام ثبت نام در مطالعه، افرادی با HbA1c برابر با 6.5 درصد یا بالاتر، به عنوان دیابت تشخیص داده نشده، در نظر گرفته شدند. بزرگسالان تا تاریخ مرگ، یا لغو ثبت نام از مرکز مراقبت های اولیه خود یا تا پایان دوره پیگیری، تحت نظارت قرار گرفتند.

محققان از داده های Biobank بریتانیا و مراقبت های اولیه برای تجزیه و تحلیل پنج استراتژی غربالگری دیابت استفاده کردند:

·        استراتژی اول- غربالگری بزرگسالان 60 سال و بالاتر؛

·        استراتژی دوم- غربالگری بزرگسالان باشاخص توده ی بدنی 30 کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر؛

·        استراتژی سوم- غربالگری افراد بر اساس امتیاز خطر لستر 16 یا بالاتر؛

·        استراتژی چهارم- غربالگری افراد بر اساس امتیاز تست خطر انجمن دیابت آمریکا برابر با 5یا بالاتر؛

·        استراتژی پنجم- غربالگری افراد بر اساس امتیاز خطر دیابت فنلاند 9 یا بالاتر؛

اکثر بزرگسالان با HbA1c بالا در نهایت به دیابت مبتلا می شوند

از گروه مطالعه، 1٪ دیابت تشخیص داده نشده در زمان ثبت نام داشتند. 13077 نفر مبتلا به دیابت شناخته شده در جمعیت Biobank انگلستان در هنگام ثبت نام وجود داشت، به این معنی که گروه دیابت تشخیص داده نشده نشان دهنده افزایش 13 درصدی در موارد دیابت است. افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده، نسبت به افراد مبتلا به دیابت قبلی، احتمال بیشتری داشت که سفید پوست باشند(11.4 درصد در مقابل 9.8درصد؛P =0.0498) و BMI  بالاتری(30.9 کیلوگرم بر متر مربع در مقابل 30.1 کیلوگرم بر متر مربع؛ 0.001  P <) داشته باشند.

دکتر یانگ گفت: درصد موارد دیابت تشخیص داده نشده، تعجب آور نیست و در واقع احتمالاً در جمعیت عمومی بریتانیا بسیار بیشتر است، تخمین زده می‌شود که نرخ واقعی حدود 2.8 تا 4.5 درصد باشد. این به این دلیل است که شرکت کنندگان در Biobank بریتانیا به طور متوسط ​​سالم تر از جمعیت عمومی هستند.

در طول پیگیری، 87.7 درصد از کسانی که در ابتدای مطالعه دیابت تشخیص داده نشده داشتند، تشخیص بالینی دیابت را در طول متوسط ​​2.2 سال دریافت کردند. میانگین HbA1c برای افرادی که دیابت در آنها تشخیص داده شد، در دوره ی پیگیری 7.5 درصد بود. 6.9 درصد از افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده، در میانگین 4.4 سال پیگیری،  HbA1c کمتر از 6.5 درصد داشتند. از این گروه، 53٪ تشخیص دیابت را به طور متوسط ​​1.2 سال پس از ثبت HbA1c زیر 6.5 درصد، دریافت کردند.

مدت زمان تشخیص دیابت در مردان مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده، نسبت به زنان و در بزرگسالان چاق نسبت به افرادی با BMI کمتر از 30 کیلوگرم بر متر مربع، کمتر بود. همچنین زمان تشخیص دیابت کوتاهتر بود، اگر HbA1c در ابتدای مطالعه بالاتر بود.

نمرات خطر، اکثر موارد تشخیص داده نشده را در برنامه ی غربالگری قرار می دهند

از میان راهبردهای غربالگری، استفاده از آستانه ی سن یا BMI برای غربالگری دیابت منجر به از دست دادن بیش از 40 درصد از موارد دیابت تشخیص داده نشده، می شود. درصد افرادی که به دیابت تشخیص داده نشده، مبتلا بودند اما برای غربالگری انتخاب نشدند، برای راهبردهای غربالگری با استفاده از هر سه امتیاز خطر لستر، تست خطر انجمن دیابت آمریکا و امتیاز خطر دیابت فنلاند، کمتر بود:

·        امتیاز خطر لستر 15.7 درصد موارد تشخیص داده نشده را نتوانست در فهرست افراد نیازمند به غربالگری قرار دهد.

·        امتیاز تست خطر انجمن دیابت آمریکا نتوانست 23.3 درصد از این افراد را به عنوان افراد نیازمن به غربالگری شناسایی کند.

·        امتیاز خطر دیابت فنلاند 7.8٪ موارد تشخیص داده نشده را در صورت استفاده از آستانه ی 9 از دست داد، اما درصد موارد تشخیص داده نشده از دست رفته با آستانه ی 12 به 30.2٪ و با آستانه ی 15 به 64.4٪ افزایش یافت.

دکتر یانگ گفت: ما به تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر برنامه های غربالگری بر عوارض طولانی مدت دیابت نیاز داریم. متأسفانه، در این مطالعه، زمان پیگیری کافی برای ارزیابی این موضوع را نداشتیم. ما از مطالعات دیگر مانند مطالعه آینده نگر دیابت در بریتانیا می دانیم که کنترل شدید سطح گلوکز در مراحل اولیه دیابت خطر عوارض را کاهش می دهد، اما انجام تحقیقات بیشتر که مستقیماً تأثیر برنامه های غربالگری را ارزیابی می کند، عالی است.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20221123/hba1cbased-screening-may-uncover-undiagnosed-type-2-diabetes-among-adults